Az egészséges táplálkozás élelemforrása

Fedezzük fel a körülöttünk lévő óriási mennyiségű, sokféle táplálékot! Tanuljuk meg, hogy a táplálékokon elhelyezett címke, amely az összetevőket tárja elénk, csakis a mi érdekeinket szolgálja! Példaként tudnám említeni, hogy nem minden baromfiterméknek titulált termék készül kizárólag baromfihúsból! Sokan lelkesen lekapjuk a polcról, abban a - rossz - hiszemben, hogy most a legjobbat választjuk! Az óriási 0% felirat is hasonló reakciót vált ki a vásárlókból, pedig sokszor az adott tejtermék megannyi hozzáadott cukrot tartalmaz! Fontos tehát, hogy nyitott szemmel járjunk: nagyon számít, hogy mennyi fehérjét, szénhidrátot, zsírt és rostot tartalmaz az adott táplálék. A kalória hány százaléka származik zsírból? A napi bevitt összkalóriának csupán a 25%-a származzon zsírból, kb. 55%-a szénhidrátból, a maradék pedig fehérjéből! A szénhidrátot pedig ne egyszerű cukrok - finomított cukor, édesítőszerek - tegyék ki, hanem összetett szénhidrátok! Az "üres cukorkalóriák" károsan hatnak az anyagcserére, elősegítik a zsírlerakódást, fogékonnyá tesznek a fogszuvasodásra, a felnőtt korban kezdődő cukorbetegségre, köszvényre, érelmeszesedésre, székrekedésre... Ügyeljünk a megfelelő rostbevitelre - ballasztanyagokra - is, melyek óriási szerepet töltenek be a bélrendszer tisztításában. Nem utolsó sorban a vitamin-, nyomelem és ásványi anyag tartalomra. Érdekes, hogy az utóbbi kritériumoknak a teljes gabonaszemek szinte tökéletesen megfelelnek.

Az alábbi 4 rövidke táblázatból könnyen meghatározhatod, vajon megfelelő módon válogatod-e össze az ember számára elérhető táplálékfélékből azokat, amelyeknek szervezeted a leginkább "örül".

A szakértők szerint a tápértékük alapján legértékesebb élelmiszereink a következők:

TOP 13 élelemforrás

  • egész gabonaszemek - búza, rozs, árpa, zab, köles, hántolatlan rizs - rosttartalom, ásványi anyagok, vitaminok, összetett szénhidrátok
  •  friss gyümölcsök - kiemelt helyen a kivi, a banán - vitaminok, nyomelemek, ásványi anyagok, rosttartalom
  • zöldségek - kiemelten a brokkoli, a kelbimbó, a petrezselyem, a sárgarépa - vitaminok, nyomelemek, ásványi anyagok, rosttartalom, összetett szénhidrátok
  • főzeléknövények - kiemelt helyen a burgonya - vitaminok, nyomelemek, ásványi anyagok, rosttartalom, összetett szénhidrátok
  • olajos magvak - kiemelten a dió, mandula - értékes zsírok, összetett szénhidrátok
  • hántolatlan gabonaszemekből készült lisztfélék - rosttartalom, ásványi anyagok, vitaminok, összetett szénhidrátok
  • friss tej - kezeletlen, nem tartósított - fehérje, zsír
  • friss tejből készített aludttej, kefír, savó, joghurt, túró, sajt - fehérje, zsír
  • hidegen préselt, kezeletlen növényi olajok - értékes zsírok
  • tojás - fehérje, zsír, vitaminok
  • friss húsok - értékes fehérjék
  • friss hal és egyéb tengeri állatok - legértékesebb fehérjék
  • méz - hőkezeletlenül - legkiválóbb természetes édesítőszer

Ezekből is bőségesen lehet még a konyhában:
1. lefagyasztott zöldség és gyümölcsfélék - cukrozatlanul, adalékanyagoktól mentesen
2. szárított gyümölcsök
3. pasztörizált zöldség és gyümölcslevek - cukrozatlanul, adalékanyagoktól mentesen
4. egész gabonából készült gabonapelyhek
5. egész gabonából készült, teljes kiőrlésű kenyerek, péksütemények
6. legalább 75%-ban hidegen préselt növényi olajból álló margarinok - hidrálás, észterezés nélkül gyártva

Ezekből csak nagyon ritkán fogyassz...
1. mélyhűtött, cukrozott gyümölcsök, cukrozott gyümölcslevek, gyümölcskoncentrátumok
2. zöldségkonzervek, előgyártott burgonyakészítmények
3. csíra nélküli gabonapelyhek
4. fehér liszt és az ebből készült péksütemények - fehér kenyér, félbarna és rozsos kenyér
5. sajtkonzervek
6. húskonzervek, halkonzervek, tartósított húsáruk
7. vegetáriánus szendvicskrémek
8. nulláslisztből készített tésztafélék
9. tisztított növényi olajok, átészterezett és / vagy hidrált zsírnyersanyagok
10. befőttek, édességek sok cukorral / mesterséges édesítőszerrel

Ezeket jobb elfelejteni...
1. finomított cukorfélék kavalkádja - háztartási cukor, mesterséges édesítő anyagok - szacharin, xilit, ciklamátok
2. édességek - cukorkák
3. felvágottak - nitrites pácolósóban, tartósítószerekkel, aromaanyagokkal, színezékekkel
4. sűrített tej
5. égetett szeszek

Oldalainkat 7 vendég és 0 tag böngészi

stat